Matkällaren

Vår blogg om allt gott. Till alla ni nomnom-människor där ute. Vi vet, vi vet, det finns miljoner av oss. Men det stoppar oss inte. Det blir restauranger, mat, vin, kaffe, öl, recept, inspiration och kärlek. Lämna gärna feedback, frågor eller önskemål i kommentatorsfälten.

Borg brugghús

Borg brugghúsIsland gick som bekant genom stora ekonomiska svårigheter för ett par år sedan. Nu börjar de äntligen återhämta sig och ibland kan man läsa artiklar om hur ekonomin går som tåget igen. Exakt hur det är ställt är svårt att säga för en utomstående, men ett symptom på ett lands framtidstro tycker jag är antalet lyftkranar. Alltså hur mycket byggs det? Just nu i Reykjavik byggs det en hel del!

En av effekterna av den ekonomiska kriser på Island var att man blev resurssmart och intresserade sig för hantverk igen. De stickade islandströjorna fick en renässans och flera av islänningarna jag känner berättar hur både män och kvinnor började sticka egna kläder. En annan näring som också blommade upp var hantverksölen (även om detta skedde t om lite innan krisen). Betydligt tidigare än boomen Sverige nu ser.

Ett av mina favoritbryggerier är Borg brugghús. Jag vill passa på att mynta ett nytt begrepp för bryggerier, ungefär som Mikkeller gjorde med nomadbryggeri, gökungebryggeri. Gökungebryggeri som i att Borg brugghús ligger egentligen inne i det kommersiella bryggeriet Ölgerðin Egill Skallagrímsson som bl a gör Gúll (typ Spendrups på Island). Men Borg är nu redan vid 100% kapacitet och behöver utöka om de ska kunna sälja mer. Så de kanske tar över…? Nej kanske inte men det är en kul utveckling.

Första gången jag drack deras IPA Úlfur blev jag lyrisk. Ordentligt humlad med cascade och amarillo (och kanske citra?) men inte för stram utan en gnutta maltighet som tog udden av beskan. Inte så där amerikanskt maltig, men inte heller för tokigt granskogsstram som vissa svenska IPA jag druckit. Kul är att de numrerar sina brygder och nummer 1 är deras pils Brió. Den togs fram för Ölstofan. Puben i Reykjavik där ölnördarna hänger och man inte får fota eftersom det finns kändisar där (?)…

Nu senast hade jag chans att prova deras imperial stout Surtur och deras kvadrupel Júdas som är deras påsköl. Båda riktigt bra brygder i sin genre. Jag fick med mig Úlfur, Júdas och deras porter Myrkvi hem till Sverige. Så nu ska här smakas!

Kommentera

Information

This entry was posted on 26/02/2013 by in Öl, Barer and tagged , , , , , , , , , , .
